Samuel Sámel, Dominika Šimová, Pavel Šimo
BEHEMOTH
05.09.2020 – Behemoth – IN ABSENTIA DEI
Keď sa svet dostal do slepej ulice a zhruba 6 mesiacov sme boli len na záznamoch koncertov alebo na relatívne nezáživných koncertoch z pódia bez iskry a nápadu, jedna z najkontroverznejších poľských kapiel Behemoth oznámila livestream, ktorý sa z tohto celého akosi vymykal. V čom?
Blackened death metal, ktorý sa otvorene prezentuje ako satanistický ohlásil koncert v opustenom kostole na nezverejnenom mieste v Poľsku. Čo samo o sebe muselo nasrať neskutočné množstvo ľudí v jeho rodnej krajine. A nás zaujalo. Následne sa to nádherne nabaľovalo – upútavky, fotografie z priestoru, prehlásenia, proste dokonale zvládnutý marketing. O tom, že tohto musím byť svedkom som vôbec nepochyboval.
Tu by možno bolo na mieste spomenúť, že Behemoth nepočúvam. Zažil som asi 4 koncerty – všetko festivaly alebo Behemoth predskakoval niekomu, na koho som išiel. Aj preto hudobne tento skvost rozoberú kolegovia, ktorí sú na toto kvalifikovanejší. Takže ak ťa zaujíma len to, scrollni nižšie. Najbližšie riadky budú o tom, ako Behemoth ukázal ako robiť veci, spôsobil revolúciu a stal sa, dovolím si tvrdiť, Kolumbom v ríši metalovej hudby. Lebo objavil to, ako sa aj momentálna situácia dá prežiť, zamestnať pri tom celý staff a niekoho navyše a zaujať aj ľudí, ktorí by si ho v aute vôbec nepustili.
Stále čítaš? Super! Ako to teda spravili? Namiesto živáku bez iskry a života ponúkol niečo s pridanou hodnotou, k čomu potreboval zhruba 50 členný staff, ktorý zaplatili a oslovili desiatky tisíc ľudí po celom svete. Vzhľadom na feedback, ktorý registrujem na sociálnych sieťach si dovolím tvrdiť, že stovky tisíc. Tou pridanou hodnotou bola show, divadlo, ktoré túto show sprevádzalo, možnosť okrem profesionálneho strihu sledovať takmer dve hodiny výhradne svojho obľúbeného člena kapely, prípadne preklikať sa koncertom podľa vlastných preferencií. Okrem toho pocit niečoho zlého a niečoho zakázaného.
Úchvatný strih doplnila megalomanská show, množstvo plameňov, nasvietenie, z ktorého behali po chrbte zimomriavky a to, ako si celú túto show, ktorá porušovala asi všetky pravidlá, ktoré v Poľsku sú, mohol pozerať. Lebo napríklad ja som to robil pri vodnej fajke (dymové efekty navyše), pri skvelom víne, kope sviečok rozloženej po celej miestnosti a nahej priateľke pritisnutej ku mne. A musím povedať, že v tejto konštelácií mal ten koncert plný rituálov úplne iný nádych. A mne, čo si DVD z koncertu nepustím ako je rok dlhý sa to páčilo. A užil som si každú sekundu dokonalej show, ktorú Behemoth ponúkol.
V čom bola prelomová? Ukázala, ako sa dá prežiť zákaz koncertov, ktorý momentálne zastavil celý svet. Ukázala ako sa aj livestream dá spraviť tak, aby prilákal toľko ľudí ako nadpriemerný festival. A ukázal, že aj livestreamy dokážu zaistiť, že staff kapely nebude počas lockdownu živoriť, pokiaľ kapela použije trocha kreativity aj niekde inde ako len pri skladaní piesní.
Narozdiel od kolegu, naša záľuba v tejto a dovolím si tvrdiť dnes už kultovej zostavy, trvá už veľa rokov. Od sledovania ich tvorby, kariéry, pádov, výhier a prehier, je účasť na ich koncertoch, ktorých počet si ani nepamätáme, samozrejmosť a akási pomyselná čerešnička na torte. Každý koncert Behemoth, ktorý sme za tie roky absolvovali bol iný, jedinečný a nikdy nás nenudil, nesklamal. Vždy je to záruka vysokej kvality a to po každej stránke. Koncert musí spĺňať určité atribúty a divák by sa mal vždy na čo aj pozerať. Od In Absentia Dei sme čakali skvelú show, no táto vysoko prekonala naše očakávania. Po dlhých dňoch napínania, čo čakať od tohto koncertu prišiel deň s veľkým D. A Behemoth vskutku splnili, čo sľubovali.
Setlist, nadupaný od prvej po poslednú skladbu, nás prekvapil azda najviac zo všetkého. Pri Prometherion či From the Pagan Vastlands muselo srdiečko podskočiť nejednému priaznivcovi, keďže kapela tieto skladby nezaradila na koncerty už viac ako dekádu. Koncert, nápadne rozdelený do štyroch dejstiev, bol však plný všetkých osvedčených klasík, ktoré jednoducho odznieť musia - Conquer All, Ov Fire and the Void, Chant for Eschaton 2000 či Decade of Therion. V tomto prostredí a fascinujúcom podaní ale dostali úplne nový rozmer. Na rad sa samozrejme dostal aj koncertný debut v podobe otváracej skladby Evoe z aktuálneho EP A Forest. Záver patril epickej O Father! O Satan! O Sun! v dokonalom prevedení. Chválami, ako je zjavné, vôbec nešetríme. Je síce pravda, že čiastočne je to ovplyvnené faktom, že náš posledný koncert v tomto roku sa uskutočnil vo februári. Aj napriek tomu, In Absentia Dei je skvost a klenot (nie len) medzi live streamom 2020.
Vizuálna a zvuková stránka je niečo, na čo si Behemoth dávajú záležať vždy, je jedno či hrajú fest, hosťujú alebo sa jedná o ich headline show. In Absentia Dei však aj tento parameter posunul na novú úroveň. Mnohí black fans síce preferujú zvuk a vizuál surový (viď Ordo ad Chao od Mayhem), no my sa jednoznačne zhodneme na tom, že moderné technológie treba využívať a tak dosiahnuť podobné výsledky.
In Absentia je, ako už poznamenal aj kolega, príkladom toho, ako nám kreativita môže vniesť (pomyselné) svetlo aj do náročných dní, aké teraz všetci spoločne prežívame. Nie sme si istí, či sa v blízkej dobe niekomu podarí tento online zážitok prekonať.