Rozhovor 21.03.2024 Metalite - HELLMAGAZINE

Prejsť na obsah
 
Samuel Sámel

METALITE



Futuristickým koncepčným albumom Expedition One sa fanúšikom začiatkom roka pripomenula švédska melodic metalová skupina METALITE. Po deviatich rokoch existencie búrajú rebríčky a nám sa naskytla príležitosť vyspovedať mozog celej kapely – gitaristu Edwina Premberga. Bohatý rozhovor vám poodhalí pozadie albumu, ale aj to, prečo je vinyl stále relevantný formát.
 

Mohol by si nám povedať o inšpirácií, ktorá stála za vznikom albumu “Expedition One”?


„Expedition One“ je koncepčný album zasadený do roku 2055. Mnoho ľudí si myslelo, že „Virtual World“ bol koncepčný album, ale nie je to tak. „Expedition One“ bol od začiatku písaný ako koncepčný album. Príbeh sleduje skupinu cestovateľov na misii objaviť nový svet mimo našej slnečnej sústavy, kde sa stretávajú s výzvami, záhadami a lákavými odhaleniami.

Aké posolstvo sa snažíte odovzdať prostredníctvom hudby a textov nového albumu?


Je to situácia, ktorú momentálne máme vo svete – vojna, pandémie a ekonomika a to všetko. Je to ako v hurikáne. Témy sú moderné, ale hovoríme ich zasadené vo fiktívnom príbehu, ktorý sa odohráva v roku 2055.

Chcel by som sa pozrieť na text jednej konkrétnej skladby – v „New Generation“ mi to trocha pripomína aktuálnu generáciu a nie som si celkom istý, či je to vlastne myslené pozitívne alebo negatívne. V texte skladby nájdeme „Sme tí, ktorí vyrastali s obrazovkami, technológia je našim detstvom, sme samostatní a naučení uspieť.“


Generácia, o ktorej tu hovoríme, je zvyknutá na úspech, pretože má všetko, čo chce. A povedzme si úprimne, nie je to nič pozitívne. Ale je to aj realita toho, čo sa práve deje. Vo všetkom sú pozitívne a negatívne príbehy, ale v tomto prípade sme priniesli túto pieseň do situácie, kedy sa postaví na novej planéte, nových ľuďoch a nových spôsoboch, ako robiť veci vo vesmíre. Ale keď sme to chceli urobiť ako video, bolo to vážnejšie a nová generácia sa musí o túto planétu postarať, takže pieseň písaná pozitívnym spôsobom. Nová generácia sa musí postarať o to, čo sme začali, aby to celé nešlo rovno do ... veď vieš. (smiech)

Album vyšiel pred pár týždňami. Akú odozvu ste dostali od fanúšikov a kritikov?


Väčšinou boli reakcie pozitívne, videá majú kopec videní a štatistiky na Spotify sa priam zbláznili. Okrem toho plánujeme na rok 2024 turné. Teší nás, ako sa veci vyvíjajú. Samozrejme, že sú aj ľudia, ktorým sa naša hudba nepáči a nemajú v láske tento typ metalu ako taký, ale celkovo si myslím, že tento album je fakt úspechom.

Chcel by som sa pozrieť hlbšie na proces skladania albumu. Máš nejaké špecifické podmienky v ktorých musíš byť na to, aby si tvoril?


Samozrejme, že musím mať tú správnu náladu a vplyvy a podobné veci. Niekedy sa ale v tomto kreatívnom stave ocitnem bez ohľadu na to, kde som, takže musím mať vždy pri sebe telefón, aby som si mohol zapísať noty alebo texty a nápady. Nie je to o tom, že by som musel byť na konkrétnom mieste. Nápady ku mne prúdia kedykoľvek, ja si ich zapisujem a potom na nich pracujem v štúdiu. Najdôležitejšie zo všetkého sú v mojom prípade melódie.

Mal si počas nahrávania nejaké momenty, ktoré sa ti vryli do pamäti a chcel by si sa o ne podeliť?


Úprimne, nič ma nenapadá. Ale poviem ti jedno, keď sedím v štúdiu, často ma nenapadajú žiadne dobré melódie a nápady. Ale keď sa zrelaxujem a nestresujem sa s tým, prichádza to najlepšie.

Album si písal a si aj jeho producent. Nechýba ti nejaký „externý“ náhľad na to celé?


Vieš, na albume ale nepracujem len ja. Je tu aj zvyšok kapely a vždy  k tomu môžu niečo povedať. Myslím, že skvelým príkladom sú vokály – keď Erica príde do štúdia, materiál je vyrobený len na polovicu. Príde do štúdia a dotiahneme to vždy spolu do finálnej podoby. Prichádza s harmóniami, niektorými detailmi. Robíme veľa vecí spolu. Ale je pravda, že vždy mám možnosť posledných úprav ja. Neustále som ale dostával spätnú väzbu aj od iných ľudí, takže v skutočnosti nepotrebujeme, aby nám do toho ďalší producent zasahoval a hovoril nám, čo máme robiť.

Spomínal si plány na turné. Kde vás s novým albumom teda môžeme vidieť?


V polovici marca ideme do Veľkej Británie a Nemecka a máme koncert aj vo Švajčiarsku spolu s Leave´s Eyes, North Tale a Catalyst Crime. Budeme na turné zhruba dva týždne. Taktiež budeme v októbri koncertovať spolu s Pain tu v Škandinávii.

Máte v pláne aj zastávky vo „Východnej Európe“ – na miestach ako Slovensko, Česko alebo Rakúsko?


Dosť sme o tom hovorili a máme tam kopec fanúšikov, takže by sme sa radi dostali aj tam. Mali sme plánovaný festival v Bulharsku, ale ten sa nakoniec zrušil, z čoho sme boli dosť sklamaní. Ale uvidíme, treba nás sledovať na našom webe a Facebooku, aby ste náhodou niečo nezmeškali.

Poďme trocha aj do minulosti. Kedy si si uvedomil, že kapela sa dostala za pomyselný bod zlomu?


Vlastne to bolo, keď som založil kapelu ako štúdiový projekt, napísal som prvú pieseň „Afterlife“ a vďaka nej sme dostali zmluvu s vydavateľstvom. Máli sme zmluvu s vydavateľstvom len s jednou skladbou. To bolo úplne šialené, pretože som nikdy pred tým nepísal tento druh hudby. Mal som veľa nápadov, ale v roku 2015 som chcel napísať vlastnú hudbu a milujem melodický metal. Takže rok 2015, keď som napísal „Afterlife“, bol zlomový pre mňa, ale pre Metalite by som s istotou mohol povedať, že to bolo vtedy, keď s nami Erica začala spievať. To bol skutočný Metalite.

Vaša hudba hovorí veľa o futuristických myšlienkach, mohli by sme povedať o sci-fi témach. V dnešných dňoch je udržiavanie kontaktu s fanúšikmi úplne iné, ako to bolo možno pred 15 rokmi. Myslím, že obaja si pamätáme časy, keď jedinou možnosťou bolo čítať časopisy a podobne. Ako si sa dokázal adaptovať na dnešnú situáciu, ako komunikujete s fanúšikmi cez sociálne siete a ako celé sociálne médiá ovplyvňujú Metalite ako kapelu?


Ako si povedal - spôsob, akým sa teraz rozprávaš s fanúšikmi je úplne iný. Ako technický fanúšik vždy rád objavujem nové sociálne siete. Nemáme len Facebook alebo Instagram, máme aj Discord kanál. Veľmi rád skúšam všetky tieto rôzne platformy, ale povedzme si úprimne, Facebook a Instagram sú stále tie najväčšie. Instagram je najjednoduchší spôsob, ako zobraziť naše videá a obrázky, takže si myslím, že tieto dva sú najobľúbenejšie. Vždy sa snažíme zostať hlavne na týchto miestach, pretože je niekedy ťažké mať rozptýlených fanúšikov na toľkých rôznych miestach. Ale snažíme sa byť na všetkých platformách, aby sme nikoho neopomenuli. Rôzne krajiny majú v otázke sociálnych sietí rôzne kultúry, takže by som povedal, že sa snažíme byť naozaj všade.

Vďaka tomu je teraz celá komunikácia s fanúšikmi osobnejšia ako bola pred 10 alebo 20 rokmi a myslím si, že fanúšikom sa to páči, pretože dnes je jednoduché položiť otázku a my sa naozaj snažíme na všetky odpovedať. Veľmi sa nám páči, keď prídu fanúšikovia a pýtajú sa nás na čokoľvek.


Ako fanúšik technológií, čo má podľa teba najväčší vplyv na hudobný priemysel?


Práve teraz veci, ktoré sa dejú vo svete. Je dosť drahé ísť na turné – autobusy, s ktorými cestuješ, benzín, ceny lístkov – ekonomika tohto celku je dosť nestabilná. Pre kapely je dosť drahé ísť na turné a pre fanúšikov je dosť drahé ísť na koncerty. Myslím si, že toto je momentálne najhoršia časť hudobného priemyslu. Teraz, keď o tom premýšľam, myslím, že si chcel, aby som povedal umelú inteligenciu alebo niečo podobné. (Smiech)

Nie, myslím, že AI nie je až taká zlá, ale už som počul niekoľko takmer apokalyptických predpovedí pre hudobný priemysel, hlavne keď zvážiš, že umelá inteligencia natáča videá, píše hudbu atď. Ale chcel som počuť tvoj názor. Ale nie je to len o tom, čo je nové, pretože napríklad vinyl a fyzický formát hudby má zjavne stále svoje miesto a to je vlastne ďalšia otázka, ktorú na teba mám. Momentálne sa všetko snaží byť čo najmodernejšie, všetko je podľa možnosti zautomatizované, no na druhej strane formáty, ktoré údajne zomreli pred pár desaťročiami, zažívajú niečo ako renesanciu. Čo si o tom myslíš?


Myslím, že to závisí aj od regiónu. Rôzne krajiny a rôzne kultúry, vieš. Vo Švédsku každý streamuje hudbu a len hardcore metaloví fanúšikovia si kupujú vinyly a CD. V Európe milujú fyzické formáty oveľa viac ako švédski fanúšikovia. Tiež si myslím, že ľudí už unavuje klikať v aplikácií Spotify – narazíš na novú skladbu, počúvaš ju asi 30 sekúnd a potom prepínaš na ďalšiu a ďalšiu a tak ďalej. Keď si kúpiš vinyl, dostaneš celý formát, v našom prípade tam máš celý príbeh, texty, skvelý artwork a tento krásny farebný vinyl. Myslím, že tento formát sa ti dostane priamo k srdcu. Osobne si myslím, že ľudia sú unavení z celého streamovania a naozaj chcú tento druh nahrávok a ja som z toho naozaj šťastný, pretože to cítim úplne rovnako. Cítim sa oveľa šťastnejší s fyzickým albumom v rukách.

Nemôžem nesúhlasiť. Bohužiaľ, dostali sme sa na koniec rozhovoru. Ak je niečo, čo by si chcel doplniť, povedať svojim fanúšikom alebo komukoľvek, kto je ochotný počúvať, máš priestor.


Noví fanúšikovia by určite mali navštíviť našu stránku a na Facebook a pozrieť sa na dátumy koncertov a kde nás môžu tento rok vidieť. Bol by som naozaj rád, keby sme sa čoskoro dostali aj na Slovensko a musím povedať jednu vec – bez fanúšikov by sme nikdy neboli tam, kde sme, takže vám všetkým patrí jedno veľké ďakujem!
Návrat na obsah