ENGLISH BELOW
Aj napriek tomu, že sa nikdy nepostavil na pódiá, na Spotify má takmer pol milióna poslucháčov mesačne. Jeho najväčšie skladby majú desiatky miliónov počutí aj napriek tomu, že o promo sa mu nestará žiadne vydavateľstvo. Chcete jeho album? Nie je problém, posiela ich osobne zo skladu, ktorý má u seba doma. Reč je o unikáte rock/punk/metalovej scény menom Patrick Marquardt alebo Nomy – tak ho pozná svet, s ktorým sme sa jeden jesenný večer spojili, aby sme vám ponúkli obsiahly rozhovor o tom, kto vlastne je ako človek, ako vníma svet a svoje miesto v hudobnom priemysle, o výchove detí a mnohých ďalších témach.
Poďme na vec. Aj napriek tomu, že v hudobnej brandži si pomerne známa postava, mohol by si sa nám predstaviť a povedať nám, čo presne vlastne robíš?
Vieš, som len normálny chlap. Moje normálne meno je Patrick a hudbu robím celý život. Vždy som ju ale robil nezávisle, bez vydavateľstiev a zmlúv a tak podobne. Mojim cieľom je v tom pokračovať tak dlho, ako to len pôjde.
Aktuálne si krátko po vydaní skladby Fading Out, ktorá vyšla len na Spotify …
Myslím, že som ju vydal všade, nie? Vieš, zvyčajne vydávam skladby na streamovacích platformách. A keď mám dostatok skladieb, vytvorím z toho album. Na albume, ktorý som vydával ako posledný, to bolo pred zhruba dvoma rokmi, som mal 24 skladieb. Každý mesiac vydávam jednu skladbu. Volá sa to vydávanie po kvapkách. A tak skladám album skladbu po skladbe, ale von dávam okamžite každú skladbu. Spotify to má tak, že máš lepší algoritmus, ak vydávaš skladby častejšie. Takže takto tvorím skladby. Jedna skladba každý mesiac a keď mám dosť songov, vytvorím fyzický album a dám ho na web. Poslednú skladbu som vydával minulý piatok, ale to bol len ďalší song na ceste k vydaniu nového fyzického nosiča.
Takže koľko skladieb nám aktuálne chýba do nového albumu?
Jedna alebo dve, možno tri.
Okay, takže sa môžeme na fyzický album tešiť niekedy do konca roka?
Skôr začiatkom budúceho roka. Trocha trvá aj to, kým pripravím obal albumu, pripravím CDčká a veci s tým súvisiace. Ale poviem to tak … môj posledný album bol dvoj CD a myslím, že tak to dopadne aj s tým aktuálnym. To máme, povedzme, 12 skladieb na každom CD a myslím … neviem, koľko skladieb vlastne mám teraz. Počkaj, pozriem sa. Ale vieš, fyzické albumy sú skôr niečo, čo robím pre fanúšikov. Pre tých, ktorí chcú podpísané CDčko. Nemyslím, že v dnešnej dobe si niekto kupuje CDčká na to, aby počúval hudbu. Skôr na to, aby si ho položil niekde na poličku ako knihu, nechal si ho podpísať. No, aktuálne mám 17 skladieb. Takže potrebujeme ešte 6-7 skladieb na nový album.
Takže niekedy začiatkom 2025?
Tak nejak.
Super! Hudobne si sa pomerne stabilizoval na pomedzí skateovej hudby, punku a metalu…
Je to trocha divné. Neustále skáčem zo žánru na žáner. Jedna skladba môže byť metalová, jedna punková. V hudbe dosť experimentujem.
OK. Pozrime sa na to z iného uhla. Čo momentálne počúvaš, čo by mohlo ovplyvniť tvoju tvorbu?
Momentálne som dosť ponorený do melodického metalu, ale teda nie veľa screamov, skôr veci do grunge-u. Neviem, je to dosť … jedna kapela sa volá Vola. Sú extrémne dobrí, v ich jednej skladbe bol aj spevák z In Flames. Okrem toho počúvam Nothing More. Myslím, že sa volajú Nothing More. Áno. Skvelá, fakt skvelá kapela.
Rozhodne stoja za to, hlavne naživo.
Fakt? Rozhodne majú veľa kvalitných skladieb. Neviem, ja osobne počúvam veľa vecí, vlastne čokoľvek, čo sa mi dostane do cesty. Občas hádžem svoje playlisty aj na Spotify a keď behám, ukladám si z nich skladby. Ale inak momentálne toho veľa nepočúvam, nesadnem si, aby som počúval hudbu. Ak šoférujem, aktuálne jazdím potichu. Hudbu som trocha vypol … vieš, hudbu mám v ušiach neustále. Proces vytvorenia skladby je o tom, že jednu skladbu mám v ušiach a hlave neustále týždeň, možno dva. Keď skončím s nejakou skladbou, musím ju zmixovať, zmastrovať. Je to zhruba týždeň, kedy dolaďujem na tej skladbe detaily. No a po tom, čo robím na vlastnej hudbe, chcem trocha ticha. Nepočúvam teda toľko hudby, ako som zvykol kedysi. Chýba mi sila a hlad, lebo mám plnú hlavu mojej vlastnej hudby. No a okrem toho mám dve deti, takže keď pracujem, mám toho fakt dosť.
Keď už hovoríme o posledných novinkách, aké príbehy či osobné skúsenosti stoja za novými skladbami alebo za tými najnovšími, ktoré by stáli za zmienku?
Keď som bol mladší, veľa textov som robil na základe vlastnej skúsenosti. Vieš, o priateľoch a skutočných situáciách. V súčasnosti hľadám príbehy v živote. Hľadám ich vo vzťahoch iných ľudí. Len malý záblesk z ich vzťahu alebo problém alebo niečo vo svete. A vytváram príbeh. V mladosti som vytvoril príbeh, ktorý bol úplne z môjho vlastného života. Teraz, keď som starší, tvorím fikciu z inšpirácií, zábleskov z reality. Takže príbehy, ktoré rozprávam vo svojej hudbe, už nie sú z môjho vlastného života. Sú skôr zo života iných ľudí.
Vďaka internetu si sa tak trochu stali pojmom. Na druhej strane, veľa renomovaných hudobníkov mi hovorí, že internet a voľný prístup k hudbe zabíja hudobný priemysel. Máš nejakú radu, ktorú by si mohol dať hudobníkom, ktorí boli zvyknutí na staré spôsoby, ako môžu čo najlepšie využiť internet a jeho možnosti?
To je ťažká otázka. V skutočnosti som na internete nerobil nič zvláštne. Ľudia by si mohli myslieť, že mám veľa tajomstiev a spôsobov, ako uspieť na internete, ale ono to tak nie je. Mládež, mladé rockové kapely dnes robia oveľa viac na internete, so sociálnymi sieťami a podobne. Myslím, že som to s mojou hudbou dokázal, pretože som omylom načasoval svoju hudbu zarovno so Spotify. Moja najlepšia skladba, moja najhranejšia skladba, explodovala presne vtedy, keď sa Spotify dostalo do povedomia. Niečo také. Okrem toho som toho vlastne veľa neurobil. Vytvoril som veľa pesničiek. Nikdy som sa nevzdal. Len som tvoril a tvoril a vypúšťal som pesničku za pesničkou. So žiadnou pesničkou som sa nenaťahoval. Keď som bol v procese tvorby skladby, nezostal som pri tej pesničke ani mesiac a len som ju dolaďoval. Pre mňa je dôležitejšie dostať produkt von. Môžu tam byť nedostatky. Môžu byť veci, ktoré nie sú profesionálne alebo dokonalé, ale to je v poriadku, pretože stále mám v hudbe svoju dušu a v hudbe môžeš cítiť emócie. Urobil som svoje piesne, vydal som ich, pokračoval som v ďalšom projekte, vydal som, pokračoval som v ďalšom projekte, vydal som a pokračoval som… a toto robím odkedy som mal 18, možno 17 rokov. Niekde po ceste som si vybudoval fanúšikovskú základňu. Nemám žiadne rýchle riešenia, ako uspieť na internete. Neexistujú žiadne rýchle riešenia. Ak by existovali, všetci by boli úspešní a tento rýchly trik by okamžite zmizol. Jediná vec, ktorú môžeš ako hudobník urobiť, aby si sa dostal na internet, je tvoriť. Po prvé, 95% úspechu je dobrý obsah. Musíš robiť dobrý obsah. Musíš robiť veci, ktoré ľudia chcú počuť. To je jasné. Dnes je scéna strašne preplnená hudbou. Spotify je zaplavené hudbou. Neustále vychádza obrovské množstvo hudby. Ak by som dnes začal robiť hudbu, asi by som neprerazil. Dnes môžem zarábať na hudbe, pretože si ma všimli a stal som sa známym už dávno, keď nebolo také ľahké vytvárať hudbu ako dnes. Ak začínaš dnes alebo sa hudbe venuješ už niekoľko rokov, myslím si, že musíš byť na sociálnych sieťach veľmi aktívni. Treba tý, naozaj žiť. Byť aktívny na sociálnych sieťach a mať skvelý obsah. To je jediná cesta. Myslím, že musíš byť aj vtipný a zaujímavý, aby si ťa všimli. Vyzerá to tak, že dnešná cesta vedie cez sociálne médiá na vytvorenie nejakého algoritmu na Spotify. Ak nie si slávny alebo si úplne neznámy a vydávaš veci na Spotify, nemáš žiadne publikum. Svoje publikum si musíš vybudovať niekde inde. Nemyslím si, že ti Spotify veľmi pomôže. Vybudovanie tohto publika na Spotify s ich algoritmom bude trvať dlho. Najlepšie je vybudovať si svoje publikum mimo Spotify na sociálnych médiách.
Vydávaš veľké množstvo coverov. Aké miesto majú v tvojom vyjadrení sa a aké je ich miesto v tvojom kreatívnom procese?
Prvá myšlienka na vydávanie coverov bola, že vydávanie coverov bolo fakt zábavné, lebo proces ich tvorby bol oveľa jednoduchší. Nemusíš nič vymýšľať. Musíš len zobrať hotový produkt, dať mu finálnu úpravu vo svojom štýle a je to hotové. Ten proces je fakt zábavný. Môžeš zobrať hotovú pieseň, zabávať sa, byť kreatívny, môžeš spraviť čokoľvek. Nemusíš venovať čas textom, akordom alebo štruktúre piesne. Len zoberieš hotové dielo a prekreslíš ho. Prvou myšlienkou bolo, že môžem robiť hudbu bez obáv z tvorenia nového obsahu, lebo niekedy je fakt komplikované prísť s niečím novým. Takto môžem neustále produkovať nové skladby. Môžem pustiť von jednu skladbu každý mesiac a držať algoritmus Spotify nažive. Cieľom bolo robiť covery, aby som vyplnil priestor medzi vlastnými skladbami. Covery tvorím rád, ale nepočúvam ich. Je to len vyplnenie priestoru. Necháp ma zle, robiť covery je zábavné a baví ma to. Niektoré z nich sú skvelé, niektoré menej, ale ak mám byť fakt úprimný, je to len vyplnenie priestoru medzi vlastnou tvorbou.
Máš aj nejaké piesne v švédštine. Ako by si porovnal spievanie a tvorenie v švédštine a v angličtine a čo si myslíš, že medzinárodné publikum baví na skladbách v jazyku, v ktorom nerozumejú ani prd?
Za prvé, písanie textov v mojom vlastnom jazyku je naozaj zábavné, pretože je to naozaj jednoduché. Máš oveľa širšiu slovnú zásobu ako v angličtine. Nie som taký dobrý v angličtine, takže v písaní v angličtine som dosť obmedzený. Vo švédčine pre mňa neexistuje žiadny limit. Môžem tvoriť koľko chcem. Slová plynú prirodzene. Problémom je, že keď spievam po švédsky, môj švédsky dialekt je ako nejakého vidláka. (Smiech) Vo Švédsku zniem ako farmár alebo niečo podobné. Vo Švédsku mám naozaj široký dialekt, takže je to zábava. Švédske piesne, aspoň tých pár, ktoré som vydal, v skutočnosti upútali veľkú pozornosť. Prinútili niektorých mojich fanúšikov, aby sa naučili po švédsky, plynule po švédsky, aby rozumeli mojim pesničkám vo švédčine. Samozrejme, moje švédske piesne nemajú až tak široké publikum, ale sú fakt dobré. Moji fanúšikovia, počúvajú všetko, čo vydávam. Myslím, že zoberú Google Translate a proste si preložia texty, pretože texty sú pre mojich fanúšikov dosť dôležité.
Tento rok si vydal skladbu The Fucked Generation. Akú radu by si ako skúsený otec dal nováčikovi ako som ja, aby sa mu podarilo vychovať niekoho, kto nebude ďalším z dojebanej generácie?
Prítomnosť a trpezlivosť. To sú dve fakt dôležité slová pre rodičov dneška. Buď pri svojich deťoch a maj s nimi trpezlivosť. Lebo tú budú deti testovať neustále. Budú ťa stresovať. Občas to bude fakt ťažké, keď budú mať 3 až 6 rokov. Bude to náročné, hlavne ak máš dve deti. S jedným je to v pohode. Máš stále priestor na kvalitný spoločný čas. Ale pri dvoch sa otvorí samotné peklo. To musíš byť fakt trpezlivý. A prítomný. Musíš byť pri nich, hovoriť s nimi. Zaujímať sa o ich školu a o to, čo robia. Hovor s nimi. Zaujímaj sa o ich život a o ich malé rpoblémy. A keď sú tŕňom v zadku, musíš maťť trpezlivosť. Musíš byť pokojný. Myslím, že to je fakt dobrá rada.
Predošlé generácie, možno aj naša generácia je tá, ktorá ťahá Európu do spoločenského konfliktu medzi krajnou pravicou, takmer neonacistickým smerovaním a krajnou ľavicou, ktorá ústi do problémov s imigráciou a podobnými vecami. Z toho, čo som počul, dosť s tým bojuje aj Švédsko.
Máme dosť problémov. Myslím, že máme asi najviac problémov v Európe.
Počul som o tom. Ako je podľa teba možné dostať sa z tejto špirály extrémnych myšlienok a názorov? A nie je súčasná situácia v Európe znakom, že tá dojebaná generácia sme my?
To je vlastne dobrá otázka. Sledujem dosť vojnu na Ukrajine. A sledoval som hlavne správy. Všetka tá zasraná propaganda na YouTube, všetci tí Youtuberi a kopa tých komentárov, ktoré ľudia dávajú na YouTube. Všimol som si, že ľudia dnes nemajú vlastné myslenie. Nespochybňujú správy, nespochybňujú informácie ktoré prijímajú. Nespochybňujú Youtuberov. Nepýtajú sa, prečo ten ktorý Youtuber zverejňuje len proruské informácie … alebo proukrajinské. My vo Švédsku máme pomerne dobré masmédiá. V novinách nám neklamú, ale pozerajú sa na kopu vecí len z jedného uhla. Píšu veci tak, ako naozaj sú, ale väčšinou sa snažia písať pozitívne vooči Ukrajine. Nikdy alebo takmer nikdy neuverejňujú informácie, keď sa Rusku darí. Vieš, nie je podstatné len vedieť čítať, čo je napísané, podstatné je pochopiť aj to, čo napísané nie je. Mladá generácia by mala oveľa viac spochybňovať informácie. Keď sa pozerám na YouTube, všetci kričia Slava Rusku a podobne. A mne napadne – aké správy pre boha čítajú? Chápeš? Určite si myslím, že sa mýlia, ale mýlia sa úplne vo všetkom? Informácie dostávajú zo svojej strany a my musíme pochopiť, že z tej pozície to je v poriadku. My zas máme informácie z našej strany. Určite vieme povedať niektoré veci – na Ukrajine j evojna, celé je to chyba Ruska, lebo Ukrajinu napadlo, ale čo všetko sa dialo pred tým? Koľko provokácií tam bolo? Ľudia proste musia chápať nie len veci, ktoré im sú povedané, ale aj veci, ktoré im nik nepovie. Je potrebné byť otvorený myšlienke, že všetko, čo vieme sú len nezmysly. My obyčajní ľudia väčšinou nevieme fakt nič. Najpodstatnejšou otázkou je teda čo všetko neviem? Čo mi v tomto článku nepovedia, čo vynechajú? Vieš, vo Švédsku pravidelne počujeme o tom, ako ruské lietadlo narušilo vzdušný priestor, ale nikdy nepočujeme o tom, ako naše lietadlá alebo americké lietadlá narušili ruský vzdušný priestor. Každý musí pochopiť, že je možné, že sa mýli vo všetkom, čo si myslí, že vie. Vlastné myslenie je podstatné. A tým samozrejme nemyslím to, že máme veriť konšpiráciám, teóriám a podobne. To sú hovadiny. Vieš, argumenty, ktoré náhodne čítam alebo dostávam sú proste úplne absurdné. Musíme všetci pochopiť, že vo všetkom, čo si myslíme, že vieme, sa môžeme mýliť.
Uf, toto bola fakt silná odpoveď.
To teda bola odpoveď ako sa patrí. Aby sme odľahčili náladu – všetci poznáme tvoje pravidlo o tom, že nevystupuješ naživo. Je to viac menej vytesané do kameňa, ale predsa len tu musí byť niekto, kto by spôsobil, že by si zmenil názor. Kto by ťa musel zavolať na turné, aby si súhlasil s koncertom?
Nikto taký nie je.
Takže ak by ti teraz zavolal napríklad Danko Jones, ktorého si niekedy spomenul ako svoju inšpiráciu, s tým, že chce na turné ako predkapelu teba a len teba, odmietol by si ho?
Tak za prvé, ak by mi volal Danko, on by robil predkapelu mne. Mám podstatne väčšie publikum ako on. (Smiech)
Ale OK, nechaj ma zamyslieť sa … ak by tu bola jedna vec, ktorá by ma dokázala dostať na pódium, bolo by to, ak by sa mi ozval Linkin Park, že ma chcú ako nového speváka. Alebo nejaká veľká, zabehnutá kapela, ktorá by ma chcela ako svojho speváka. Kapela, ktorú mám rád. Vtedy by som sa nad tým aspoň zamyslel. Začal by som pracovať na mojich hlasivkách, aby som zvládol aspoň hodinu spevu. Vieš, to je totiiž dosť náročné a ja spievam len v štúdiu, kde si môžem dať prestávku kedykoľvek chcem. Môžem spievať 15 minút a dať si pauzu. Alebo môžem spievať hodinu, ale to si musím dať pauzu niekoľko dní. Aby sa môj hlas dal dokopy. Na pódiu to ale musíš zvládať hodinu a pol bez toho, aby si stratil hlas. Takže ak by sa mi ozvala zabehnutá kapela a brala by do úvahy moje skladby, nemusel by som sa zamýšľať nad technickými vecami, aranžmá, tour busom, vlastne nad ničím. Mohol by som naskočiť na rozbehnutý vlak a sústrediť sa len na spev. To by bolo niečo. Vieš, ak by som sa rozhodol ísť na turné, musel by som vybudovať kompletne novú spoločnosť, nový manažment a úprimne, na to ja nemám čas. Kanibalizovalo by to na mojej hudbe, na mojej rodine a ja chcem byť s nimi doma. Chcem byť s rodinou a mojimi deťmi. Zožralo by to priveľa môjho času. Ale ak by sa mi ozvala zabehnutá kapela, zamyslel by som sa nad tým.
To je aspoň niečo. Na záver som zobral niekoľko tvojich postov zo sociálnych sietí alebo citátov z rozhovorov a chcel by som, aby si mi na ne reagoval, prípadne ich nejak rozvinul.
Ten moment, kedy si uvedomíš, že si idiot, ale si na to fakt hrdý.
No, to som bol idiot. (Smiech) To je vlastne to, prečo robím, čo robím. Preto som hudobník, vieš? Všetci hudobníci sú idioti. Preto robíme to, čo robíme. Máme príliš veľa toho, čo potrebujeme vyjadriť. Preto to tak je. Sme klauni a sme idioti.
Keď si vydával skladbu „Can´t Help Falling in Love“ od Elvisa, povedal si „Ak ste fanúšikom Elvisa, túto skladbu by som byť vami vynechal“.
Hej, lebo tú skladbu som doslova znásilnil. (Smiech) Úplne som ju zabil, ale je fakt skvelá. Milujem ju a za tú skladbu sa mi dostalo dosť uznania. Bolo to skvelé. Vieš, začalo to tým, že som ju chcel nechať v originálnej podobe s trochou emo zápletky a v polke skladby som sa trocha odtrhol z reťaze a opustil sa a povedal som si „Nasrať, vydám to aj tak.“ Tvorba tej skladby bola skvelá. Bol to pre mňa neuveriteľne kreatívny moment.
Jediné, čo ma robí rockovou hviezdou je fakt, že mám fakt veľmi peknú ženu.
(Smiech) To som fakt povedal?
Hej, v rozhovore pred dobrýmmi pár rokmi.
No, ono je to vlastne pravad. Fakt mám veľmi peknú manželku. Ale sú to dve veci – mám nádhernú manželku a mám peniaze. Aj keď myslím, že najprv som mal peniaze a až potom prišla krásna manželka. Tak to býva. (Smiech) Nie, robím si srandu, nie som rocková hviezda, lebo rocková hviezda je na pódiu a hudbu hrá naživo. Ja som producent hudby, to som. Ja len tvorím hudbu.
Uverejnil si fotku krvavých prstov a basgitary so slovami „Krvácajte pre svoju vášeň“
(Prikyvuje) Áno. To bola fotka z nahrávania klipu k „House of Noise“. Môj známy hral na mojej basgitare a síce mal trsátko, ale vieš, on nie je basák. V klipe to len hral a bil do strún tak silne, že si úplne zničil prsty. Takže na fotke je skutočná krv a jeho kompletne zničené prsty. Ale koniec-koncov, dal do toho všetko a presne to som tou fotkou myslel. Ak niečo robíš, daj do toho všetko. Rob to napln, on to tak spravil..
To bolo z mojej strany vlastne š všetko. Ak je ešte niečo, čo by si rád dodal, máš priestor…
Čochvíľa mi vychádza nová skladba. Je fakt skvelá a volá sa „Everybody Hates Me“ a je o chlapíkovi, čo spáchal samovraždu. Je to fakt vynikajúci song!
Even though he has never been on stage, he has almost half a million listeners a month on Spotify. His biggest songs have tens of millions of streams despite the fact that no label takes care of his promo. Do you want his album? No problem, he sends them personally from the warehouse he has at home. We are talking about a unique persona of rock/punk/metal scene named Patrick Marquardt or Nomy as the world knows him. We managed to get to talk to him one autumn evening to offer you a comprehensive interview about who he really is as a person, how he perceives the world and his place in the music industry, about upbringing children and many other topics.
Let’s start right away. So, first of all, even though you are kind of a known persona in the music industry already, can you introduce yourself and tell us what exactly you are doing?
Well, you know, I’m just a regular person. My regular name is Patrick and I’ve been doing music for all my life and always kept it independent without labels and without contracts and etc etc. And my goal is to keep making music as long as I can.
So, you are currently a few days after the release of your album Fading Out, which you released only on Spotify.
I think I released it everywhere, didn’t I? I usually often release song by song on digital platforms. And when I have enough of songs, after that I create an album. So, let’s say my latest album I released, I think almost two years ago, had 24 songs on it. So, I released every month a new song. It’s called Rainfall Releases. You’re building your albums song by song, but you’re releasing every song. Spotify has made it that way that the algorithm is better if you release songs more often. So, I build my songs like that. One song every month and when I get enough songs, I create a physical CD and put it on my webpage. So, this release I had on last Friday, it was just another song in the process to build a new physical CD.
So, how many songs away from the new CD are we?
One or two or three, maybe.
Okay. So, we might be looking forward to something maybe until the end of the year?
Beginning of next year, I will say. It takes time to create the album art and print the CD and stuff like that. But I will try to… My latest album I made was a double CD and I think the new CD will probably be a double CD as well. I have, let’s say, 12 songs on each CD and I think… I don’t know how many songs I have right now. I have to double check that right now. But, you know, creating physical albums, it’s just… I do it for the fans, for those who want an autograph on the CD and stuff like that. I don’t think people buy CDs to listen to them. They buy them to have something to put on the shelf or like a book or something to get it signed. I have… I don’t know. I have 17 songs. So, okay, somewhere next year I have like six or seven songs to go.
Okay, so early 25?
Yeah, somewhere there.
Great to hear. So, your musical style kind of seems to be stabilized in punk, skate, slightly metal…
It’s very weird. I shift genre all the time. One song can be metal and one song can be punk rock and I experiment a lot with music.
Okay, so what are you listening to right now that might influence this?
Yeah, right now I’m listening to a lot of melodic rock metal, not exactly screamin‘ metal, but like grunge rock. I don’t know what it is. It’s very… One band is called Vola, V-O-L-A. Extremely good, In Flames singer is featured in their latest song and I’m listening to Nothing More. I think they´re called Nothing More. Yeah, Nothing More. Great band, incredible band.
Definitely worth watching live. They’re amazing.
Yeah, really? Yeah, they have a lot of good songs. I don’t know. I’m listening to everything that comes my way that I like. I often put on some playlists on Spotify and I save the good songs from it when I’m out running or something. Otherwise, mostly nowadays, I never sit down and listen to music so much. If I’m driving the car, most of the time it’s just quiet in the car. I turn the music off because … I have music in my ear all the time when I’m creating my own music. The process of making music, it’s one to two weeks with just the same song in my head. After the song is done, I have to mix and master it. You say that’s a week with just sound quality adjustments. After I’ve been working with my own music, I just want it to be quiet. I’m not listening to that much music nowadays as I used to do. I don’t have the strength and hunger because I have so much of my own music in my head. And I’ve got two kids as well, so it’s a lot to do when I’m working.
Speaking of the last few new songs, what stories or personal experiences are behind the new songs or the newest ones that are worth mentioning?
When I was younger, I did a lot of lyrics from my own experience. You know about friends and about real situations. Nowadays, I am looking for stories in life. I can see it in other people’s relationships. Just a little glimpse from their relationship or a problem or something in the world. And I build a story. In my younger days, I created a story that was completely from my own life. Now, when I’m older, I create fiction from inspirations, glimpses of reality. So, the stories I tell in my music are not from my own life anymore. They are more from other people’s life.
You kind of became the thing thanks to the internet. On the other hand, many renowned musicians are telling me that the internet and the free access of the music is kind of killing the music industry. Do you have any advice that you can give to the musicians that used to the old ways, how they can make the most of the internet and its possibilities?
That’s a tough question. I haven’t really done anything special on the internet. People might think that I have a lot of secrets and ways to succeed on the internet, but I really don’t. The youth, the young kids, the young rock groups and bands today, they do a lot more with the internet, with social media and stuff like that. I think I made it with my music because I accidentally timed my music right with Spotify. My best song, my most popular song, exploded exactly when Spotify exploded. Something like that. Other than that, I haven’t done much actually. I created a lot of songs. I never gave up. I just created and created and I released song after song. I didn’t drag out on any songs. When you’re in the process of making a song, I didn’t stay with that song for a month and just polished and polished. It’s more important for me to get the product out. There might be flaws. There might be things that are not professional or perfect, but that’s okay because I still have my soul in the music and you can feel the emotions in the music. I did my songs, released, went on to the next project, released, went on to the next project, released and kept doing it since I was like 18, 17 years old. Somewhere on the road, I built a fan base. I don’t have any quick fixes to succeed on the internet. There are no quick fixes. If there were, everybody would be successful and that quick fix would disappear directly. The only thing you can do as a musician to make it on internet is to create. First of all, 95% of success is good content. You have to make good content. You have to do things people want to hear. That’s obvious. Today, the scene is so fucking crowded with music. Spotify is flooded with music. There’s so much music coming out all the time. If I would start to make music today, I wouldn’t probably make it. I can make money on music today because I got noticed and sort of famous a long time ago when it wasn’t that easy to create music like it is today. If you’re starting today or you have been doing music for a couple of years, I think you have to be very active on social media. You have to really live for it. To be active on social media and have great content combined. That’s the only thing. I think you have to be funny and interesting as well to get noticed. It looks like the way in today is through social media to create some algorithm on Spotify. If you’re totally unfamous and you’re completely unknown and you release stuff on Spotify, you don’t have any audience. You have to build your audience somewhere else. I don’t think Spotify is going to help you much. It’s going to take a long time to build that audience on Spotify on their algorithm. The best thing is to build your audience outside of Spotify on social media.
You are releasing a shitload of covers. What place do they have in your way to express yourself or what place do they have in your creative process in your career?
The first thought about releasing covers was it was really fun to create covers because the process was so much easier. You don’t have to invent anything. You have to just take a product and polish, keep polish on it, make it your thing. The process was really fun. You can just take a song, play along, be creative and do anything. You don’t have to write lyrics. You don’t have to write the chords or the structure at all. You can just take a painting and draw it off. My first thought was, cool, I can make music without anxiety about creating new content because that could be really hard to always come up with new content. I can create new songs. I can do one song every month on Spotify and keep the algorithm up on Spotify. It was a strategic point to make covers as well to fill out the gaps between my own songs. They have a really short term in my life. I create them, I like them, but I don’t listen to them. I just create them to fill a place. Don’t get me wrong, it’s really fun to create covers and I enjoy them. Some of them are great, some of them are less great, but it’s a way to fill out the gaps between my own releases, to be honest.
You’ve got some songs in Swedish, not that many, but there are some. How would you compare singing in Swedish and in English and also what do you think international audience enjoys about the songs in language they don’t understand shit in?
First of all, writing lyrics in my own language is really fun, because it’s really easy. You have so much wider vocabulary than in English. I’m not that good in English, so I’m pretty limited in writing in English. In Swedish, there’s no limit. I can create how much I want. The words just keep flowing. The problem when I’m singing in Swedish is that my Swedish dialect is like a hillbilly. (Laugh) I sound like a farmer or something in Sweden. I have a really wide dialect in Sweden, so it could be fun as well. The Swedish songs, the few I released, got pretty much attention, actually. I got fans learning Swedish, fluid Swedish, to understand my songs in Swedish. Of course, my Swedish songs, they don’t get really that wide audience, but they’ve been good. My fans, they listen to everything I release. I think they pick up Google Translate and just translate the lyrics, because the lyrics are pretty important to my fans.
The song The Fucked Generation was released this year. What advice would you, as an experienced dad, give to a newbie like me to help raise somebody who would not be a piece of another fucked up generation?
Presence and patience. That’s two really, really, really good words to parents today. Be present and have patience with your kid. Because your kid is going to test you all the time. They’re going to stress you out. It´s going to be hard sometimes when they’re three to six years old. It’s going to be tough times, especially if you have two kids. It’s easy with one kid. You have quality time all the time. With two kids, hell breaks loose. You need to have patience. You have to be there and talk to the kids. Be present. Care about their school and what they’re doing. Talk to them. Care about their life, their small problems. When there are really a pain in the ass, you have to have patience. You know, be calm. That’s good advice.
Okay. Previous generations, maybe even our your or mine generation, are kind of pulling Europe into social conflict between the far right, almost neo-Nazi shit, and far left that’s resulting into immigration problem and stuff like that. There are, as far as I heard, also a little bit of problem right now in Sweden.
We have a lot of problems. I think we have the most problems in the whole Europe.
I heard that, yeah. In your opinion, how to get out of this spiral of extreme ideas? And doesn’t current situation in Europe make us the fucked up generation?
You know, that’s a good question. I’ve been watching the Ukraine war and mainly the Ukraine war. And I’ve been watching mostly the news feeds. And all the fucking propaganda on YouTube, all the YouTubers, and all the comments people are putting on YouTube. And I noticed that people today don’t have any own thinking. They’re not questioning the news, every news. They’re not questioning the YouTubers. They’re not questioning why is this YouTuber only posting pro-Russian headlines, you know, or only pro-Ukrainian headlines. We in Sweden have fairly good media, newspapers and stuff like that. They don’t lie about news, but they are angled. They are they’re not lying about anything. They are writing as it is, but they mostly want to write something when it’s positive for Ukraine. They never, or almost never, post anything when something’s good is happening to Russia on the battlefield. You know, you have to see, you have to understand not only what you read, you have to understand what you don’t read, what you don’t have to get to see. So the youth have to question news much, much, much more. When I see the comments on YouTube, especially, you know, and everybody’s screaming, NATO is waging war against Russia, and everybody’s against Russia, and the people screams on YouTube, Slava, Russia, and stuff like that. It’s like, they haven’t got any idea, but then I think, what news are they reading? You know, what am I saying. I’m saying they’re wrong, but I’m not saying they’re 100% wrong, because they get their info from their side of the story, you know, you have to understand that they get info that position from that part of the story, and we get info from our part of the story. So, okay, I can tell you that, okay, it’s war on Ukraine, and yes, it is Russia’s fault, because they invaded Ukraine, but what happened before that? How much provocation did we put on Russia before that? And, you know, people must understand that they have to understand what the news they don’t get, what kind of news do other people get, what do they read, and stuff like that. So, you always have to be open-minded to be wrong about your ideas, you know, because we don’t know shit. Us regular people, we don’t know anything. We just know what we read, and that could be false from the bottom. It could be truth, but so much things could be left out in an article. So, we have to always ask, what do I don’t know? What doesn’t this article tell me? What does it leave out? And stuff like that. You know, in Sweden, we always get, oh, Russian airplane was in Swedish territory, and stuff like that all the time. Well, the article doesn’t mention that American airplanes are in Russian territory all the time as well. Swedish airplanes have been on Russian territory as well, but they don’t write about that, you know. So, everybody has to understand that everybody’s probably wrong about everything, because we don’t know anything. So, own thinking, you know. Unbiased thinking is most important for the new generation, to be more questioning about things. And I don’t mean you should go on, listen to all these conspirations, theories, and stuff like that. They’re bullshit. The arguments I see sometimes are just fucking crazy, you know. You have to understand that you can be wrong about everything.
Oh, that’s a big answer.
That’s a real big answer. That is. To lighten up the mood. We all know that you kind of have a rule not to perform live. And it’s almost carved in stone right now, but there has to be someone who would change your mind if he or she would just call you and tell you that he or she want you to have you on their tour to sing as a support band or special guest or something like that. Who is that?
There’s nobody.
So, for example, if your phone just rang right now, and for example, Danko Jones, who you mnetioneod in the past as one of your inspirations, would call you that, „Hey man, I need support band and I want you and you only“, you would say no to him?
First of all, if Danko called me, he would be my support band. Okay. Because I have a bigger audience than he does. (Laugh)
But okay, one thing I could think of… one thing that could get me on stage. You know, if Linkin Park would call me and ask me to be their new singer or a big band, established band, call me to be their singer, which I like, a band I like, I would think about it. I would start working on my vocals so they could manage an hour of singing. That’s really hard, you know, I’m just singing in the studio, I can take breaks all the time. I can sing for 15 minutes and then I take a break. Or I sing for hours and I take a break for days, you know, to recover my voice. But on stage, you have to manage to sing for one and a half hour and without losing my voice. So if I had an established band calling me and just think about my songs, I wouldn´t have to think about technical stuff, arrangements, tourbus, anything at all, I could just jump on the train and focus on my singing that would be something. You know, if I would go on road now, to sing live, I would have to build a new company with people, stuff like that, new management and I honestly don´t have time for that. That would cannibalise on my new music and my family and I want to be home. I want to be with my family and my kids. That would take too much time. But if an established band would call me, I would think about it.
I mean, that´s something at least. I took some things you said somewhere, sometimes or some stuff you posted online. Could you elaborate on those quotes of yours?
The moment you realise you´re an idiot but you are really proud over it.
Oh, I was being an idiot. (Laugh) That´s why I do what I do. That´s why I am musician, you know? All musicians are idiots. That´s why we do what we do. We have so much to express. That´s it. We are clowns, we are idiots.
When you were releasing „Can´t Help Falling in Love“ by Elvis, you wrote „If you are an Elvis Fan, I suggest you skip on this one“.
Yeah, because I totally raped that song. (Laugh) I totally killed it but it was really good. I loved it and I got so much credit for that song. It was incredible. You know, I started creating that song with intention to keep it original with a little emo twist on it and in the middle of the song I just lost it and I just went haywire and said „Fuck it, I just release everything“. It was great song to create. It was really creative moment for me to create that song.
The only thing that makes me rock star is the fact that I have really beautiful wife.
(Laugh) Did I say that?
Yep, in some interview many years ago.
I mean, it is true, I have very beautiful wife. It´s two things – I have a beautiful wife and money. So I think that the money came first and then beautiful wife came. That´s the way it goes. (Laugh) I am just kidding, man. I am actually no rock star at all because rock star is on stage performing music. I am music producer, that´s who I am. I just create music.
You posted picture of bloody fingers and bass guitar with quote „Bleed for your passion“
(Nodding) Yeah. That was during the recording of music video for „House of Noise“. My friend was using my bass guitar and he had a plectrum but he´s not a bass player, you know. He is actually faking it in the video and he is hammering the strings so hard there that he completely destroys his fingers. So it´s real blood on the picture and his fingers were completely destroyed. But in the end, he went all in and that´s what I meant by it. If you are going to do something, do it all the way. Go all in and he did that.
That was my last one, man. If there is anything you want to add, to say to anyone who might read this interview, it´s your turn …
I got a new song coming in a couple of weeks. The song is really good and it´s called Everybody Hates Me and it´s about the guy who killed himself. That´s gonna be a really good song!