Rozhovor 04.04.2023 Lordi - HELLMAGAZINE

Prejsť na obsah
 
Samuel Sámel

LORDI




V roku 2006 pre neznalých neznáma kapela vyhrala Eurovíziu a zaujala svojím vzhľadom. Taký šok v komerčnom programe nečakal nik. Podobne ako nik nečakal, že niečo také bude mať dlhú životnosť – predsa len, kapely v Eurovízií sú väčšinou na rok, maximálne na dva. Lenže odrazu sme sa ocitli o 17 rokov neskôr, kapela v skutočnosti minulý rok oslavovala 30 rokov a po úspešnom vydaní 7 albumov (naraz, nie za celú kariéru!) sa teraz vracia ku koreňom s albumom ”Screem Writers Guild”. Samozrejme LORDI sú všetko, len nie niečo bežné a v tom nás opäť utvrdil aj bubeník kapely – Mana, ktorý mal na starosti naše otázky. Čo sme sa dozvedeli je obsahom nasledujúcich riadkov.



Čo ťa inšpirovalo k tomu, aby si sa vydal na dráhu hudobníka a ako si sa začal orientovať zrovna na bicie?


V piatich rokoch som bol donútený k tomu, aby som začal hrať na husle, takže som vlastne nemal celkom na výber. Hah! Keď som študoval klasickú hudbu, môj veľký brat mi predstavil rockovú a heavy metalovú hudbu a tak som objavil Kiss, ktorý je stále mojou obľúbenou kapelou. Bubeník, ktorý na mňa spravil najväčší dojem bol Nicko McBrian z Iron Maiden a on je vlastne aj dôvod, prečo som sa orientoval na bicie. A nebolo to len kvôli jeho hraniu, ale aj vďaka jeho humoru. Hranie v rockovej kapele predsa nemusí byť vždy úplne vážne. Tak ako aj život.

Čo by si nám mohol povedať o procese písania a nahrávania najnovšieho albumu Lordi ”Screem Writers Guild”?


Kreatívny proces sa za tie roky v kapele nijak nezmenil: Mr. Lordi je hlavnou postavou, čo sa týka skladania hudby a my ostatní mu proste len posielame riffy a naše nápady. Niektoré z nich sa uchytia a niektoré nie. Ja som vo svojom štúdiu spravil bicie party, väčšina gitarových a basových partov vznikla v dome u Mr. Lordiho v Rovaniemi a vokály sme nahrávali v Here Studios v Helsinkách, kde ich robili Toivo Hellberg a dlhodobý spolupracovník a vokálny coach Mr. Lordiho Tracy Lipp.

Ako sa vyvíjal zvuk Lordi odkedy si sa pridal ku kapele?


Mali sme tú česť spolupracovať s legendárnymi producentami ako Michael Wagener, Mikko Karmila a podobní, a oni všetci na naše albumy priniesli trochu svojho vplyvu na zvuk. Najväčšia zmena zvuku nastala, keď sa ku kapele pridal nový gitarista Kone, ktorý má iný štýl, ako Amen.

Nie je to ale len o tom, že hráš v kapele, ale si aj producentom nového albumu. Ako sa ti darilo vybalansovať kreatívnu a technickú rolu, ktoré máš v hudbe kapely?


Produkcia albumu nie je úplne kreatívnou prácou, skôr je to taká celková kontrola kvality. Samozrejme, že sa ti môže stať, že celkový zvuk kapely proste nebudeš počuť, lebo si tak hlboko zatiahnutý do samotného procesu, ale myslím, že s Mr. Lordi a naším A&R Jannem Halmkronom a mix inžinierom Ilu Herkmanom sme vytvorili dosť dobrý tím.

Vráťme sa k albumu samotnému. Ako by si ho predstavil publiku?


Screem Writers Guild je pre Lordi návratom ku koreňom a okrem toho má skvelé riffy a chytľavé vokály!

Mohol by si nám povedať o čosi viac o koncepte, resp. tematike albumu a o tom, ako si pracoval na tom, aby sa táto vízia pretavila do nahrávky priamo v štúdiu?


Boli sme nadšení z toho, ako vypálil album ”Humanimals” z ”Lordiversity” a trocha sme sa (v dobrom slova zmysle) zasekli na tom zvuku. Čo sa týka produkcie, tá bola dosť podobná tej pri ”Humanimals”. Niečo ako fózia AOR z 80-tych rokov a moderného metalu. Mali sme aj rovnakého mix inžiniera ako pri ”Humanimals”, Ilu Herkmana. Tematikou celého albumu je klasický hollywoodsky horor, a to nie len na obale, ale aj v prípade nových kostýmov.

V prípade Lordi sme zvyknutí na dosť pôsobivé videoklipy plné hororu a krvi. Toto je asi prvý album, ktorý niečo takéto zatiaľ nemá a zároveň je to prvý album, ktorý vydávate pod vydavateľstvom Atomic Fire. Zatiaľ sme videli len dva single s textovými videami. Ako veľký vplyv na túto skutočnosť mala zmena vydavateľstva?


”Skutočný” videoklip sa vonku dostane 31.3.2023, takže v rovnaký deň ako album. V tomto smere sa teda s novou zmluvou s vydavateľstvom nezmenilo nič. Z práce s Atomic Fire sme nadšení.

Nové kostýmy k albumu Screem Writers Guild ste predstavili len prostredníctvom série fotiek na sociálnych sieťach a z toho, čo môžeme vidieť, ste celkom ”oháknutí”. Ako veľkou výzvou je hrať v týchto kostýmoch naživo? Čo je na hraní v kostýmoch najhoršie pre teba?


Môj kostým už nie je tak horúci, ako býval, takže sa nemám na čo sťažovať. Ha! Najväčšou výzvou pre mňa zvyklo byť obmedzené zorné pole, nakoľko som mal pomerne úzky priezor na maske a ešte aj kontaktné šošovky, takže som si poriadne nevidel na bicie. Bolo to ako hrať cez ďalekohľad.

Aký je tvoj doteraz najsilnejší zážitok z koncertov s Lordi?


Hrať na legendárnych miestach ako Whisky A Go Go v Hollywoode alebo na festivaloch ako Hellfest a Wacken Open Air bolo pre mňa ako splnený sen. To sú momenty, ktoré si budem pamätať až do konca života. Mám toho veľa, za čo môžem byť vďačný.

Aktuálne plánujete predstaviť nový album nie ako hlavná kapela, ale ako špeciálny hosť kapely Sabaton. Ako to ovplyvní vaše koncertné vystúpenia?

 
Vplyv to bude mať dosť veľký, nakoľko budeme mať len 40 minútový set, ale budeme sa ho snažiť napratať skvelými songami tak, ako to bude len možné a veľmi sa tešíme na to, ako sa budeme deliť o pódium so Sabatonom. Dúfame, že v dave uvidíme čo najviac fanúšikov Lordi!

Môžeme očakávať aj nejaké headline turné koncom roka 2023? Na čo sa môžeme tešiť?

 
Časový harmonogram ešte nemáme, ale rozhodne bude aj samostatné turné pre Screem Writers Guild, kde budeme headliner. No a nečakajte nič iné ako srandu a zábavný večer s vašimi obľúbenými príšerami.

Počas turné má množstvo hudobníkov svoje malé rituály, ktoré ich sprevádzajú celým turné. Aké sú tvoje?

 
Každý deň tie isté. Zobudím sa (poobede), nájdem backstage, nájdem záchod, nájdem kávu, spravím zvukovú skúšku, najem sa, čakám, čakám, čakám, dám si na seba kostým, odohrám show, sprcha a spať. Keď mám deň voľna, máme hotel a snažím sa vyhýbať iným ľuďom. (Smiech)

Posledných pár rokov bolo pre hudobný priemysel dosť ťažkých kvôli pandémií COVID a kopec kapiel hľadalo kreatívne spôsoby, ako šíriť svoju hudbu. Čo bol pre teba ten najzaujímavejší?


Zozačiatku boli live streamy celkom zaujímavý koncept, ale ľudia dosť rýchlo pochopili, že to proste nie je ono. Z nejakého dôvodu ľudia neboli ochotní platiť peniaze za niečo, čo je len v online priestore. A samozrejme, bez peňazí to proste nešlo. Kopec práce sme vynaložili na náš ”Scream Stream” v roku 2020 a pre fanúšikov to bolo zábavné, ale myslím, že to ostane v tej rovine, že raz a stačilo. Fyzické interakcie s fanúšikmi tomu proste chýbali.

Ak by si chcel ešte niečo dodať, toto je tvoje miesto.


Rock the heavy! Metal the rock! (Toto fakt nemá preklad, sorry. – pozn. autora)
Návrat na obsah